چه خوراکی هایی سبب کاهش جذب آهن میشود؟

 چه خوراکی هایی مانع جذب آهن میشود ؟

همانطور که می دانید کم خونی علل مختلفی دارد. شایع‌ترین علت آن کمبود آهن است که در ساخت هموگلوبین و گلبول قرمز نقش حیاتی دارد. فقر آهن را میتوان با خوراکی هایی که  منبع آهن هستند و همچنین مکمل های غذایی درمان کرد. اما در موقع مصرف منابع آهن یا زمانی که فقر آهن وجود دارد نباید از خوراکی هایی که جذب آهن را کاهش می دهد استفاده کرد. در این مقاله  می‌خواهیم بررسی کنیم که چه مواد غذایی مانع جذب آهن میشود و خوراکی های کاهنده آهن خون کدامند.

 

۱-چای

چای گیاهی آرامش دهنده است و به علت دارا بودن کافئین و تانن، استرس و اضطراب را از شما دور کرده و خواب  آلودگی را از بین می برد. از دیگر خواص چای تقویت قلب می باشد همچنین گرفتگی عروق و مشکلات قلبی را نیز کاهش می دهد. چای برای دیابت مفید بوده و به دلیل وجود فلاوین می‌تواند درمان کننده و پیشگیری کننده از این بیماری باشد.

 چای طبیعی پروبیوتیک است و حاوی باکتری های مفید میباشد که به تقویت دستگاه گوارش و هاضمه کمک بسزایی می کند. اما تنها ایراد چای کاهنده منابع آهن در بدن است و مانع جذب آهن توسط دستگاه گوارش می شود. به همین علت افراد دارای کمبود آهن و کم خونی، از مصرف چای صرف نظر کنند بهتر است. افراد سالم نیز چای را ۲ ساعت قبل و بعد از صرف غذا یا مکمل های غذایی بنوشند تا مانع جذب آهن نگردد.

 

۲-قهوه

 قهوه هم همانند چای حاوی کافئین است که به کسب آرامش و کاهش اضطراب و رفع  خواب آلودگی کمک زیادی می‌کند. اما جذب آهن را کاهش می دهد که بهتر است از این جهت تا ۲ ساعت قبل و بعد از غذا صرف نشود.

 

۳-شکلات

کاکائو که بیس و پایه شکلات است یکی از منابع خوب آهن محسوب می گردد. اما منظور ما از کاهنده منبع آهن و مختل کننده جذب آن، روغن ها ، اسانس ، شیرین کننده ها و مواد صنعتی ترکیب شده با کاکائو مانند لسیتین است.

البته در بعضی شکلات ها به جای کره کاکائو از جانشین کره کاکائو استفاده میشود که بر روی ترکیبات شکلات درج میشود. این ماده جانشین، کاملا مصنوعی بوده و هیچ کاکائویی در آن به کار نمیرود. اما اگر شکلات یا کاکائو، خالص  باشد نه تنها خللی در جذب آهن ایجاد نخواهد کرد بلکه منبع خوب آهن محسوب میشود!

 

۴-جوش شیرین

جوش شیرین ماده ایست که در صنعت نانوایی و شیرینی پزی کاربرد بسیاری دارد و باعث پف کردن و حجیم شدن نان و کیک می شود.

جوش‌شیرین علاوه بر ایجاد اختلال در جذب آهن باعث آسیب های به دستگاه گوارش نیز می‌شود. نفخ معده ، کاهش ترشح اسید معده و زمینه برای ابتلا به سرطان معده و روده از مضرات جوش شیرین است.

 

۵-کلر آب آشامیدنی

آب آشامیدنی شهری حاوی  مقداری کلر است که برای پاکسازی آب از میکروب ها و انگل ها مورد استفاده واقع می شود.

اما این ماده گرچه به صورت محدود و کم با آب آشامیدنی مخلوط می شود، اما همان مقدار اندک مضرات بسیاری به همراه دارد. از کاهش جذب آهن تا دفع و از بین بردن منابع آهن در بدن، تضعیف سیستم ایمنی، اختلال در دستگاه گوارش، آسیب به دستگاه تنفسی و قلب و عروق  از مضرات کلر محسوب می شود.

برای اینکه از این مضرات در امان باشید می‌توانید آب را قبل از استفاده به مدت ۱۰ دقیقه ثابت قرار دهید تا کلر آن بپرد یا آن را جوشانده سپس مصرف نمایید.

 

۶-لبنیات

گرچه لبنیات بسیار مفید و عضو ضروری برنامه غذایی است ولی کلسیم موجود در لبنیات سبب کاهش جذب آهن می شود، اما باعث کمبود و فقر آهن نمی گردد و صرفاً جذب آهن در دستگاه گوارش را با اختلال مواجه می کند.

 

نتیجه:

۱-هر کدام از موارد ذکر شده کاهنده جذب آهن میباشند اما به این معنا نیست که مصرف نشوند بلکه میتوان آن ها را مصرف نمود اما در زمان و برنامه غذایی مناسب.

۲-مواد غذایی بسیاری هستند که جذب آهن را با اختلال مواجه میکنند ولی ما به مواد غذایی اشاره کردیم که اختلافی در آنها نیست و به طور قطع باعث کاهش جذب آهن میشوند.

 

{شما چه خوراکی های دیگری میشناسید که جذب آهن را کاهش میدهد؟}

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیام
سلام دوست عزیز
به خوشه چین خوش آمدید
در اسرع وقت پاسخگو شما هستیم.