خواص ویتامین B چیست؟

خواص ویتامین های گروه ب-خواص ویتامین های بی-خواص ویتامین های گروه b-

آشنایی با خواص ویتامین های گروه ب

ویتامین های گروه ب که به عنوان ویتامین های ب کمپلکس نیز شناخته می شوند، به صورت محلول در آب مورد استفاده قرار می گیرند. ویتامین های گروه b نقش بسیار مهمی در متابولیسم سلولی بدن بر عهده دارند. این گروه از ویتامین ها شامل ویتامین های  b1، b2،b3،b5،b6، b9و b12 می باشند که هر کدام از آن ها نقش مهمی را در بدن ایفا می کنند. خواص ویتامین های گروه بی برای بدن بسیار مهم است به طوری که کمبود آن ها می تواند باعث بروز مشکلات جدی در بدن شود.

در گذشته دانشمندان بر این باور بودند که مانند سایر ویتامین ها، تنها یک نوع ویتامین ب در مواد غذایی و خوراکی ها یافت می شود ولی امروزه تفاوت های بسیاری در خواص ویتامین های گروه ب و ساختار آن ها در مواد غذایی حاوی این ویتامین ها یافت شده است. بنابراین می توان با توجه به خواص ویتامین های گروه ب، هر کدام از این ویتامین ها را به مواد غذایی خاصی نسبت داد.

خواص ویتامین های b برای بدن بسیار گسترده است به طوری که عملکرد دستگاه عصبی و دستگاه ایمنی بدن و همچنین سلامت ماهیچه ها و پوست به مقدار بسیار زیادی به این ویتامین ها بستگی دارد. مهمترین و شناخته شده ترین ویتامین های گروه ب، ویتامین های b1,b2,b6 و b12 هستند که برای بدن بسیار ضروری می باشند بنابراین در ادامه به معرفی و خواص ویتامین های گروه ب به ویژه ۴ ویتامین ب اصلی اشاره می شود.  

خواص ویتامین های گروهب-خواص ویتامین های بی-خواص ویتامین های گروه b-

تاثیرات و خواص ویتامین های گروه ب بر بدن

ویتامین b1 (تیامین)

ویتامین b1 یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای آزاد کردن انرژی از پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها است این ویتامین تاثیر زیادی بر عملکردهای عصبی و عضلانی و سلول های خونی دارد از این رو برای رشد کودکان بسیار حائز اهمیت است. از جمله خواص ویتامین های گروه ب به ویژه ویتامین b1 می توان به تاثیر زیاد آن بر بالا بردن توانایی مغز و قلب اشاره کرد. همچنین وجود این ویتامین در بدن باعث کاهش میزان نگرانی و اضطراب شده و از این جهت برای افراد عصبی بسیار مفید است.

از دیگر خواص ویتامین های b به ویژه b1 می توان به تاثیر آن بر پیشگیری و درمان بیماری بری بری اشاره کرد. این بیماری که باعث ایجاد مشکلات قلبی، گوارشی و اختلالات سیستم عصبی نظیر بی حسی دست و پا و فلج شدن آن می شود ناشی از کمبود این ویتامین در بدن است. مصرف مواد غذایی مختلف برای بهره مندی از خواص ویتامین های گروه ب از جمله b1 وجلوگیری از بروز این بیماری بسیار توصیه می شود. مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین b1 هستند عبارتند از نخود، لوبیا، جو، تخمه آفتابگردان، نان سبوس دار، گوشت قرمز، لبنیات و برنج قهوه ای.

 

ویتامین b2 (ریبوفلاوین)

این ویتامین در کنار سایر خواص ویتامین های گروه ب ، بهترین ویتامین برای بهبود عملکرد سوخت و ساز بدن و غده تیروئید است. ویتامین b2 به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای مبارزه با سلول های سرطانی و رادیکال های آزاد موجود در بدن بسیار مفید است. یکی از مهمترین خواص ویتامین های گروه بی به ویژه b2، تولید گلبول هی قرمز برای انتقال اکسیژن به سایر نقاط بدن است.

این ویتامین برای جلوگیری از پیری زودرس و جوان ماندن پوست بسیار موثر است و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند. بنابراین برای استفاده از خواص ویتامین های گروه b از جمله ویتامین b2 بهتر است از مواد غذایی نظیر شیر، برنج، بادام، تخم مرغ، ماست، سبزیجات برگ سبز، سویا، جگر و غلات استفاده شود و برای باقی ماندن این ویتامین در بدن، بهتر است کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار گرفت.

 

ویتامین b6 (پیریدوکسین)

یکی از اصلی ترین ویتامین های گروه b ، ویتامین b6 است که برای سلامت خون بسیار با اهمیت است. این ویتامین به کمک عنصر روی باعث هضم بهتر مواد غذایی می شود و برای سوخت و ساز بدن و ساخت هورمون های غده تیروئید نقش مهمی ایفا می کند. از جمله خواص ویتامین های گروه ب و ویتامین b6 می توان به مواردی از قبیل حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بیماری های قلبی، کم خونی، افسردگی و کاهش تمرکز اشاره کرد.

این ویتامین در خوراکی هایی نظیر مرغ، ماهی، گوشت، سیب زمینی، تخم مرغ، سبوس گندم، جو و عدس به وفور یافت می شود و وجود مقادیر مناسب از این ویتامین در بدن به بهبود فرایند خواب و خلق و خو کمک می کند.

 

خواص ویتامین های گروهب-خواص ویتامین های بی-خواص ویتامین های گروه b-

ویتامین b12 (کوبالامین)

در کنار سایر خواص ویتامین های گروه بی ، می توان به خواص ویتامین b12 اشاره کرد. این ویتامین بهترین گزینه برای محافظت از سیستم عصبی و سلول های خونی است و کمبود آن به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال باعث ایجاد کم خونی و کمبود حافظه و تخریب سلول های عصبی می شود. از دیگر مشکلات ناشی از کمبود این ویتامین می توان خستگی، ضعف، یبوست، مشکلات عصبی و افسردگی را نام برد.

برای بهره مندی از خواص ویتامین های b از جمله ویتامین b12 باید از محصولات حیوانی نظیر گوشت گاو و گوسفند، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و جگر استفاده کرد و نمی توان صرفا با داشتن رژیم گیاه خواری از مزایای آن بهره مند شد لذا گیاه خواران باید از مکمل های حاوی این ویتامین استفاده کنند.

 

{آیا خواص دیگری از ویتامینه های گروه ب میشناسد؟}

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیام
سلام دوست عزیز
به خوشه چین خوش آمدید
در اسرع وقت پاسخگو شما هستیم.